Sådan opgraderer du PDM optimalt

Guide: Optimal opgradering af PDM

Kom vellykket i luften med den nyeste version

I er klar – klar til at tage fat på den nyeste version af PDM og drage fordel af de forbedringer, der følger med. Men hvordan går man lige til det? Vi kigger nærmere på, hvordan I gennemfører en vellykket opgradering af PDM her.

En opgradering af SOLIDWORKS PDM er en kompleks proces at kaste sig over in-house. Vi vil til enhver tid anbefale jer at gennemføre projektet i samarbejde med os for at minimere nedetid og fejlrisici.

Sørg som minimum for at udnytte vores hjælp med indledende spørgsmål eller bekymringer, der falder jer ind. En 15 minutters samtale kan som udgangspunkt række langt for at undgå de mest almindelige faldgruber eller forsinkelser.

Men det kan være svært at danne sig overblik over, hvad en opgradering overhovedet kræver, hvordan det foregår – og hvorfor det kan være en god idé at få hjælp udefra.

Derfor kaster vi her et hurtigt kig på forberedelserne, processen og ikke mindst de fordele, der er i at benytte sig af Upgrade Service.

Her finder I værktøjerne til at gå i gang og skridt på vejen til en vellykket PDM-opgradering.

3 forberedelser inden du går i gang

1. Hent service packs

Første skridt bør være, at I opgraderer jeres PDM-system til en stabil service pack, hvor eventuelle rapporterede problemer er løst med den nyeste version.

Det gør I ved at hente service packs fra SolidWorks’ kundeportal:

Gå til kundeportalen

Derudover bør SOLIDWORKS og SOLIDWORKS PDM være på samme version for at opgraderingen kan afvikles allermest gnidningsfrit. Praktisk er det muligt at SOLIDWORKS PDM kan være nyere end SOLIDWORKS (f.eks. SOLIDWORKS PDM 2019 sammen med SOLIDWORKS 2017).

2. Vælg supporteret hardware

Benytter I opgraderingen som anledning til at erstatte gammel hardware med ny?

Så er der også nogle indledende overvejelser, I bør tage hensyn til, inden I overhovedet køber hardwaren. I skal nemlig være sikre på, at den nye hardware er supporteret i overensstemmelse med kravene fra SolidWorks Corp.

Dem kan I orientere jer i her:

Se kravspecifikationer her

Vi rådgiver jer gerne, når I køber nyt hardware til jeres PDM-system og deler ud af vores erfaringer. På den måde er I helt sikre på at købe hardware, som er supporteret.

3. Bliv mere effektiv

Der følger altid masser af nye SOLIDWORKS PDM-funktioner med den nyeste hovedrelease til at lette jeres arbejdsgange. En ny version af SOLIDWORKS PDM indeholder nemlig hundredvis af nye funktioner og performanceforbedringer.

Det er en god idé at være på forkant og orientere jer i, hvilke muligheder, I har, for at indføre en ny og bedre praksis, når opgraderingen er veloverstået. På den måde foretager I en glidende overgang imellem implementeringen af en ny version og af de nye opgaver.

I kan læse mere om nyeste hovedrealease af PDM her:

Nyheder i SOLIDWORKS PDM 2019

Kan du sætte kryds i hele checklisten?

Dagen er kommet, og I er klar til at kickstarte opgraderingsprocessen. Inden da skal I sikre jer, at der er styr på følgende checkliste.

  • I skal starte med at sikre jer, at alle aktive filer er tjekket ind af alle brugere – og selvfølgelig at ingen brugere arbejder i Vaulten. Brugere skal logge ud af Vaulten, og det gør de ved at højreklikke på SOLIDWORKS PDM-ikonet på højre side af proceslinjen og vælge ’log af’.
  • En komplet sikkerhedskopiering skal være gennemført, og den skal omfatte alle arkiver, arkivfiler og SQL-databasen. Følg guide i installationsvejledningen for SOLIDWORKS PDM ved at gå til sektionen ’Backing up and Restoring File Vaults.’
  • I bør oprette en kopi af jeres PDM SQL-database, der skal anvendes til at validere jeres data og processer.
  • Hvis I har besluttet jer for ny hardware, og PDM-vaulten derfor skal flyttes i forbindelse med opgraderingen, skal data selvfølgelig kopieres – og flyttes.
  • For at undgå eventuelle forhindringer for opgraderingen bør programmer som User Account Control, Antivirus, Windows Smart Screen Filter eller lignende deaktiveres midlertidigt. Gør dette i samarbejde med jeres IT-afdeling, så det foregår helt efter bogen.

Sådan bør din opgraderingsproces være

En vellykket opgradering står og falder med god forberedelse og planlægning – især første gang.

For det første er det et projekt med flere facetter, og det kan kræve flere typer ekspertise for at lykkes. Ingeniørerne, IT-afdelingen og brugergruppen i det hele taget er typiske interessenter og stakeholders i indsatsen. Derfor bør I arrangere et dybdegående planlægningsmøde med alle involverede parter forud for opgraderingen.

Gennemgå processen og afstem opgaver og ansvarsområder i forbindelse med opgraderingen. Men først og fremmest – og helt praktisk – skal I validere PDM Vault og versionshistorik, inden I går i gang.

Er alt klar til en opgradering i overensstemmelse med vores anbefalede forberedelser og checklisten? Godt så.

Inden I tager fat på den helt store omgang, er det en rigtig god idé at foretage en indledende migrationstest på et udpluk af jeres data for at teste og sikre, at processen forløber, som den skal.

På den måde har I mulighed for at imødekomme og afhjælpe eventuelle migrationsproblemer, uden det får konsekvenser for hele opgraderingen.

En migrationstest vil derefter give jer tillid til opgraderingen og til, at tingene vil fungere efter hensigten, når den er færdig.

Herefter kan I gå i gang med den reelle opgradering – her anvender I SolidWorks’ installationsvejledning, der guider jer igennem processen.

Filer til opgradering finder I på kundeportalen på SolidWorks’ hjemmeside:

Gå til kundeportalen

Installationsvejledningen finder I her:

Installationsvejledning til SOLIDWORKS PDM

Her orienterer I jer i sektion 11. ’Upgrading SOLIDWORKS PDM’, der går i dybden med processen.

Følg de enkelte trin i installationsvejledningen for at gennemføre opgraderingen. Processen omfatter installation og opgradering af jeres SQL-server og af database- og arkivservere samt af den første klient.

Herefter står den igen på en omfattende omgang test – nemlig test af det migrerede system.
Virker det, som det skal, for den første klient?

Når testen er veloverstået, og I har sikret jer, at den opgraderede Vault er funktionsdygtig, så skal opgraderede klienter installeres og kontrolleres på de enkelte PC’er for brugergruppen.

En opgradering til en ny SolidWorks hovedrelease kræver nemlig, at alle PDM-klienter også opgraderes. Dette gøres i overensstemmelse med afsnittet ’Upgrading remaining clients’ under sektion 11. i installationsvejledningen.

En vigtig afslutningsvis opgave er gennemgang er serverlogfiler. Når I kan sætte kryds ved dette, er I klar til det sidste hands-on trin.

Nu er I nemlig klar til at teste PDM-processerne i praksis. Fungerer check-in og check-out? Kører workflows? Kan I bruge PDM-systemet som sædvanligt? Og til allersidst: Har opgraderingen været vellykket?

Undgå fejl og gennemfør med ro i maven

Ovenstående proces er den samme, som vi tilbyder at følge i samarbejde med jer, i vores Upgrade Service.

Når du opgraderer dit SOLIDWORKS PDM-system og vil sikre, at opgraderingen går problemfri og nedetid holdes på et minimum, kan du altså også benytte vores PDM-eksperter.

Da det er sådan en kompleks proces, kan en opgradering af SOLIDWORKS PDM virke overvældende.

De fleste foretrækker at få en PDM-opgradering udført af certificerede eksperter for at sikre ’ro i maven’.

Og det garanterer vi ved at trække på 20 års erfaring med opgraderinger samt ved at påtage os det fulde ansvar for opgraderingen.

Læs mere om vores PDM Upgrade Service her – og tøv ikke med at tage fat i vores support til råd og vejledning på tlf. 33 25 20 80 eller info@teamworks.dk

Læs mere om PDM Upgrade Service

Med venlig hilsen,
Lars Nygaard

Lars er teknisk chef hos Danmarks største SOLIDWORKS forhandler TEAMWORKS A/S.